محبان اهل بیت

اخبار - مذهبی

محبان اهل بیت

اخبار - مذهبی

آخرین آزمون امام حسین(ع) از اصحاب در شب عاشورا / پاداش وفای به عهد اصحاب امام حسین(ع)

امام حسین

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خرنگاران تسنیم «پویا» شب عاشورا در کربلا محل وقوع سخت‎ترین آزمونها و به تبع آن، بهترین تربیتها و پاداشها برای اصحاب امام حسین(ع) بود. نقل است در شب عاشورا حضرت زینب(س) پس از آنکه عهد استوار اصحاب امام حسین(ع) را دیدند، نگرانی‎شان برطرف شد و به خمیه بازگشتند. (مقتل الحسین مقرم ص 262 - 263)

حضرت زینب(س) هنگام بازگشت به امام(ع) برخوردند و حضرت به ایشان فرمود: «یا اُختاهُ منذُ رَحِلنا من المدینة ما رأیتُکَ متبسمة، أخبرینی ما سبب تبسمک؛ ای خواهرم، از زمانی که از مدینه سفر کردیم، تو را اینگونه متبسم ندیم، به من خبر بده سبب خنده تو چیست. این فراز شدت حزن 6 ماهه حضرت زینب از مدینه تا کربلا را به شفافی بیان می‎کند که این بانوی بزرگوار اسلام چه سختی زیادی را متحمل شده بودند.

در ادامه حضرت زینب(س) ماجرای ادای عهد اصحاب را بیان می‎کنند، سپس امام حسین(ع) می‎فرمایند: یا أختاه إعلمی، إن هؤلاء أصحابی من عالم الذر و بهم وعدنی جدی رسول الله (ص) هل تَحبین أن تَنظُری إلی ثبات أقدامِهم؛ ای خواهرم، بدان که اینها از عالم ذر (روز ألست) جزو اصحابم بودند و جدم رسول‎الله(ص) نسبت به آنها به من وعده داده بود. آیا دوست داری ثبات قدم آنها را ببینی؟ حضرت زینب(س) پاسخ مثبت دادند. امام(ع) به ایشان فرمودند علیک بظهر الخیمة؛ به پشت خیمه‎ها برو.

سپس اقوام و غیر هاشمیان را طلب کردند و فرمودند: أرید أن أجدد لَکم عهداً؛ می‎خواهم برای شما تجدید عهد کنم. ای اصحابم بدانید این قوم قصدی جز کشتن من و کشتن همراهانم ندارند. أنا أخاف علیکم مِن القتل؛ من بیم آن دارم شما را به قتل برسانند. من اکنون بیعت را از شما برداشتم، هرکس دوست دارد در این شب از نزدم برود؛ من أحب منکم الإنصِراف فَلینصرف فی سواد هذا اللیل.

بر اساس این فراز از کلام امام حسین(ع) متوجه خواهیم شد که مربی و امام عالم و آدم در هر مرحله یاوران را مورد آزمون قرار می‎دادند و هر بار که اصحاب رفتار مناسبی از خود بروز می‎دادند، خداوند بر رشد و فضیلت آنها می‎افزود و ایشان را در صراط مستقیم ثابت قدم‎تر می‎کرد، همچنان که امام(ع) به زینب(س) فرمودند «آیا می‎خواهی ثابت قدمی آنها را ببینی؟ هل تَحبین أن تَنظُری إلی ثبات أقدامِهم» و چه جالب که این فراز را در زیارت عاشورا به این صورت می‎خوانیم: و اَنْ یُثَبِّتَ لى عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ؛ از خدا درخواست می‎کنم که مرا نزد شما در دنیا و آخرت ثابت‎قدم بدارد».

زمانی که تک تک اصحاب به جلوداری حضرت ابواالفضل(ع) با جملاتی با امام عصرشان تجدید عهد کردند، امام حسین(ع) به پاس این تجدید عهد و میثاق فرمودند: حالا که اینچنین می‎گویید، فارفعُوا رؤوسکُم و أنظروا إلی مَنازلکُم فی الجنة؛ سرهایتان را بلند کنید و جایگاه خودتان در بهشت را مشاهده کنید. 

بنابراین لازمه ثبات قدم در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) گذر از شدیدترین آزمونهایی است که خداوند متعال از طریق خلفای خود در مسیر مؤمنین قرار می‎دهد و نیز تجدید عهد و میثاق با ولیَ خداست. حال این سؤال ایجاد می‎شود که ما چگونه در این زمان در قبال امام زمانمان باید ثبات قدم داشته باشیم؟

احادیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره امام حسین (ع)

به گزارش خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شخصیت، قیام و نهضت امام حسین (ع) همیشه در کلام معصومین (ع) وجود داشته است و عجب آنکه حتی معصومین پیش از امام حسین (ع) نیز اشاراتی به این واقعه و سرزمینی که در آن مصائب عاشورا رخ داد، داشته‌اند. در این نوشتار احادیثی از پیامبر اکرم (ص) درباره امام حسین (ع) پرداخته شده است.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند :
 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه علیه و آله :
 اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً.
 پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود:
 براى شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤ منان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود.
منبع : کتاب جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556
 

***********************
 
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند :
 الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا .
حسن و حسین در همه احوال امام و پیشوایند ؛ چه بایستند و چه بنشینند.
منبع : کتاب بحار الانوار 43/291 و 44/2
 
*************************
 
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند :
 ان الحسین باب من اءبواب الجنة
بى گمان حسین درى از درهاى بهشت است .
منبع : کتاب احقاق الحق 9/202
 
***********************
 
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه علیه و آله :
 اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً.
 پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود :
 براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود .  
منبع : ( کتاب جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
 
*************************
 
ان الحسین باب من ابواب الجنة .
بى گمان حسین درى از در هاى بهشت است .  
منبع : کتاب احقاق الحق 9/202)
 
*************************
 
من عائده ، حرم الله علیه رایحة الجنة.
کسى که با او ( حسین ) عناد ورزد ، خداوند رایحه بهشت را بر او حرام گرداند.  
( کتاب بحار الانوار 35/405 و احقاق الحق 9/202)
 
************************
 
ان الحسین بن على فى السماء اکبر منه فى الارض.
بطور یقین حسین بن على در آسمان والاتر از زمین است .  
( کتاب عیون اخبار الرضا 1/60 و بحار الانوار 36/204)
 
************************
 
حسین منى و أنا من حسین احب الله من احب حسینا حسین سبط من الاسباط .
حسین از من و من از حسینم ؛ دوستدار حسین محبوب خداست ؛ حسین امتى از امت ها است .
منبع : ( کتاب ذخائر العقبى /124 و کتاب سنن ترمذى 2/307 و کتاب کنزالعمال 6/221 و 7/107 کتاب الفصول المهمة /171 و کتاب فضائل الخمسة 3/264 - 262.)
 
**********************
 
 عن النبى (ص) قال :
 ... و هى اطهر بقاع الارض واعظمها حرمة و إنها لمن بطحاء الجنة .
 پیامبر اسلام ( صلى الله علیه و آله ) در ضمن حدیث بلندى مى‏ فرماید :
 کربلا پاک ترین بقعه روى زمین و از نظر احترام بزرگترین بقعه ‏ها است و الحق که کربلا از بساط هاى بهشت است .
 منبع : کتاب بحار الانوار ، ج 98، ص 115 و نیز کتاب کامل الزیارات ، ص 264
 
*************************

دلایل مضر بودن مصرف هم‌زمان خربزه و عسل

ه گزارش مشرق، مهدی برهانی گفت: طب سنتی مصرف همزمان دو خوراکی با طبع سرد، را سبب تولید بلغم و مشکلات گوارشی می‌داند. به همین دلیل خوردن سرکه با برنج (ترشیجات بعد از برنج)، ماست با ترب و ماهی، گوشت مرغ با ماست و ماهی، شیر با گوشت مرغ و ماهی را مضر می‌داند.

متخصص طب سنتی گفت: در کتاب‌های طب سنتی مصرف همزمان دو خوراکی با طبع گرم، سرد، خوراکی‌های نفاخ و مواد مرطوب با یکدیگر و به فاصله نزدیک از هم منع شده است.  ادامه مطلب ...

پیشنهاد کتاب –- آدم ها

کتاب آدم ها، مجموعه ای از داستان های خیلی کوتاهه که هر کدوم یه تیکه از زندگی یک آدم رو تو نهایتا سه صفحه توصبف میکنن. بعضی هاشون عجیبن، بعضی هاشون خیلی ساده ان و بعضی هاشون شبیه زندگی خود ما هستن. بعضی از این آدما رو به اسمای بامزه صدا میکنن، مثل جلال دلقک، حسن شلغم، خسرو خرگوش و حمید دراکولا. بعضی هاشون هم اسمایی دارن که هیچ به زندگیشون نمیخوره، مثل سلطان که  ” تضاد عجیبی بین اسم و کارش بود.”  و این که خیلی از داستان ها تو فضای جنگ و جبهه هستن.

داستان ها انقد کوتاهن که تو هر فرصتی میشه خوندشون، مثل یه ستون از روزنامه. ولی به خاطر همین کوتاهیشون تقریبا هیچ داستانی آدم رو غرق فضای خودش نمیکنه.

ادامه این مطلب از وبگاه #رنگی_رنگی را در این لینک ببینید.


علایم ظهور از زبان امام‌حسین(ع)/ امام زمان(ع) چه روزی ظهور می‌کند؟

 

امام حسین(ع) همچون سایر امامان معصوم بشارت ظهور مهدی موعود(عج) را داده‌ و فرمودند: او امام قائم به حق است و خداوند زمین مرده را به وسیله او زنده کرده و دین حق را پیروز می‌گرداند.
ظهور  علایم ظهور از زبان امام‌حسین(ع)/ امام زمان(ع) چه روزی ظهور می‌کند؟
به این مطلب امتیاز دهید
0% 0%

به گزارش سرویس دینی جام نیـوز، به راستی، چه ارتباطی میان این دو کوکب درخشان آسمان ولایت - که ملک و ملکوت، عرش و فرش همه از یگانگی آن دو سخن می‌گویند - وجود دارد. هر کجا حسین علیه السلام است، مهدی (عج) نیز هست و هر کجا مهدی (عج) است، حسین علیه السلام نیز هست. ذکر و نام آن یکی، با یاد و نام دیگری قرین و عجین است.

 

مقدمه از نوای غریبانه استغاثه امام حسین (ع)، سال‌ها و قرن‌ها می‌گذرد، اما انعکاس آن را می‌توان در لحظه لحظه تاریخ به گوش جان شنید، این فریاد نه تنها رو به خاموشی و افول نگذاشته، بلکه هر روز رساتر و پرصلابت تر، خروش و جوشش آزادگان عالم را افزوده است.

 

گویا امام حسین (ع) سال‌ها و قرن‌ها چشم به راه دوخته و به انتظار نشسته است; تا امام عصر (عج)، ندایش را پاسخ گوید; پرچم بر زمین مانده‌اش را به دوش گیرد; داغ‌های کهنه‌اش را التیام بخشد و آرمان‌های بلندش را لباس تحقق بپوشاند.

 

روز ظهور، هنگام پاسخ به استغاثه مظلومانه امام حسین (ع) است و حضرت مهدی (عج) پاسخ دهنده آن. در این گستره بی انتها و افق‌های دور آن، کسی به خروش و التهاب فرزندش که برای رسیدن آن روز، گذر آرام آرام و جانکاه لحظه‌ها را به تماشا می‌نشیند و روزها و سال‌ها را با چشمان منتظرش بدرقه می‌کند وجود ندارد.

 

به راستی چه رمزی مهر سکوت بر لبان بسته و چه سری در این میان رخ پنهان کرده است؟ چرا یاد امام حسین (ع) همیشه و همه جا، همراه و هم پای یاد حضرت مهدی (ع) است؟ چرا هر جا سخن از حسین (ع) است، نام حضرت مهدی (ع) نیز رخ می‌گشاید؟ چرا عاشورا روز «ظهور» است و یاد حسین (ع) آغازین کلام مهدی علیه السلام...؟

 

این گفتار می‌کوشد گوشه‌هایی از این ارتباط و پیوست را، از منظرهای مختلف و در ابعاد گوناگون بررسی کند و فهرست وار آنها را در چهار بخش (همراه با قرآن، همراه با روایات، ادعیه و زیارات، تشرفات) و یک خاتمه برشمارد تا به عنوان دستمایه برخی از محققان و مبلغان و نیز ابزاری برای تحقیق و پژوهش بیشتر و مقدمه‌ای برای کشف زوایایی دیگر از حقایق نورانی حیات این دو امام همام علیه السلام باشد.

 

گرچه بررسی و تحلیل این پیوستگی‌ها و نیز نتایج و آثار آن، مجالی دیگر و فرصتی فراخ تر می‌طلبد و گشودن گره اسرار این پیوستگی‌ها، دل‌هایی راز دان و جان‌هایی آگاه از آن اسرار را می‌طلبد.

 

ادامه مطلب ...