محبان اهل بیت

اخبار - مذهبی

محبان اهل بیت

اخبار - مذهبی

طومار نیروی دریایی صدام ۶۰ روزه پیچیده شد

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی می گوید و از تلاش نیروهایش در پیشبرد اهداف والای ملی حتی کیلومترها دورتر از مرزهای آبی کشور و در تنگناها و روزهای سیاه تحریم صحبت می کند.

 

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  درباره تاریخچه و ایده ساخت ناوشکن سهند در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نداجا در طول عمر چهل ساله انقلاب اسلامی علاوه بر دریا‌های تحت حاکمیت کشور، از منطقه‌های انحصاری اقتصادی، مرز‌های آبی سرزمینی و فلات قاره به صورت شبانه‌روزی پاسداری کرده است، گفت: حضور در دریا‌های آزاد و خطوط مواصلاتی دریایی جهان هم برای حفظ منافع جمهوری اسلامی و برقراری امنیت از سال‌های اخیر در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته است. وی افزود: پس از ثبت کارنامه پر افتخار نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس، سازندگی و عمق‌دهی انقلابی به تجهیزات موجود از اقدام‌های مهم نداجا در زیر بار تحریم‌های سنگین چهل ساله است. بیشتر بخوانید :   معمایی به نام سهند برای دشمنان/ بی‌رقیب‌ترین کشتی جنگی بومی در غرب آسیا را بشناسید +تصاویر طومار نیروی دریایی صدام ۶۰ روزه پیچیده شد خانزادی ادامه داد: حرکت مقتدرانه‌ای که از نسل انقلاب و تلاش جوانان مملکت به خاطر داریم، موجب بهترین کاربری و بهره‌مندی از تجهیزات ساخته غربی‌ها در دفاع مقدس شد. جنگی که در آن بیشتر کشور‌های جهان، دشمن را همراهی کردند و جمهوری اسلامی با همان تجهیزات محدود پیروز شد. حدود ۶۰ روز ابتدایی دفاع مقدس در ۷ آذر ۱۳۵۹، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، طومار نیروی دریایی رژیم بعث عراق را در هم پیچید و نیروی بعثی تا آخر جنگ تحمیلی، امکان حضور در دریا را پیدا نکرد. فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی احساس نیاز برای جایگزینی تجهیزات به دلیل فرسودگی، موضوع سازندگی را بسیار جدی‌تر کرد، یادآور شد: هیچ کشوری در طول تاریخ انقلاب اسلامی، تجهیزات دفاعی به کشور ما نمی‌داد و جمهوری اسلامی هم مطالبه‌ای نداشت. خانزادی افزود: تجهیز از بیرون کشور، وابستگی ایجاد می‌کند؛ یعنی اقتدار دفاعی عاریه‌ای، همراه با اتکای ایران به بیگانگان رقم خواهد خورد. نداجا به همین دلیل، ساخت تجهیزات را با اندازه‌های کوچکتر آغاز کرد و سپس با شناور‌های تندرو و ناو‌های توپ‌دار برای گشت‌های ساحلی و ناو‌های موشک‌انداز از کلاس پیکان، سازندگی را تداوم بخشید که اولین آن، در دریای خزر به آب انداخته شد. وی ضمن اشاره به مأموریت گشت شناور پیکان در دریای خزر برای تثبیت امنیت و صلح منطقه، اظهار کرد: خزر دریای صلح و دوستی است و همسایگان این دریا برای مقابله با حضور بیگانگان، در کنار هم هستند و رسیدن به هدف یاد شده، کشور را به ساخت تجهیزات دفاعی نیازمند می‌کند.
دماوند پس از سانحه‌ در حال احیاست خانزادی ادامه داد: شناور‌های رزمی باید در شرایط خشن دریای خزر حضور داشته باشند؛ به همین خاطر، کار ساخت ناوشکن هم در کنار ناو‌های موشک‌انداز آغاز شد و جماران، نخستین ناوشکن تولید جمهوری اسلامی ایران در قالب پروژه موج است که ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ با حضور مقام معظم رهبری در بندر عباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر لزوم وجود ناوشکن برای برقراری امنیت منطقه‌های دریایی، گفت: منطقه‌های شمالی خلیج فارس و امتداد این ساحل گسترده در جنوب کشور، به ایران عزیز تعلق دارد؛ پس برقراری امنیت، نیاز به تجهیزات جدید دارد. خانزادی با بیان اینکه رویکرد گذشته نیروی دریایی ارتش، فعالیت در اندازه آب‌های ساحلی بوده است، تصریح کرد: نداجا برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در راستای حرکت به سمت آب‌های آزاد و پیشرفت پیاپی پروژه‌های موج اول تا سوم، ساخت و توسعه تجهیزات را آغاز کرد که علاوه بر جماران در ناوگان جنوب، شناور‌های سهند و دماوند هم تولید شدند. وی افزود: شناور دماوند اکنون با وجود سانحه‌ای که اتفاق افتاد، در حال احیا است و به ملت ایران متعهدیم که تا پایان امسال به چرخه بازگردد؛ با پیشرفت‌های نیروی دریایی در این زمینه، امیدواریم تا پایان سال آماده به آب اندازی شود.
سهند انگلیسی عرشه ای برای بالگرد نداشت فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: سهند نام ناوشکن جمهوری اسلامی ایران است که در رویارویی با آمریکایی‌ها در ۲۹ فروردین ۱۳۶۷ جانانه در جنگی نابرابر، آسیب دید و غرق شد. اکنون سهند جدید با قابلیت‌های بیشتر زنده شده و به چرخه عملیات بازگشته است. وی ادامه داد: شناور اولیه سهند را از انگلستان خریداری کرده بودیم و امکان پرواز و نشستن هلی‌کوپتر را نداشت، اما سهند فعلی عرشه بسیار مناسبی برای نشست و برخاست بالگرد‌های بسیاری بزرگ را دارد؛ علاوه بر این، سامانه رانش بسیار قدرتمند و مدت دریامانی بسیار بیشتر از ویژگی‌های سهند جدید است. خانزادی اظهار کرد: دریانوردی مداوم و افزایش سرعت اقتصادی سهند جدید باعث شده تا آن‌جایی که ملت عزیز ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی اراده کند، پرچم کشور را در دریا‌های آزاد و اقیانوس‌ها به اهتزاز در آورد. فرمانده نیروی دریایی ارتشبا اشاره به اینکه ساخت این ناوشکن از سال ۹۰ شروع شد و در ۷ آذر ماه امسال، مصادف با روز نیروی دریایی به این نیرو تعلق یافت، تصریح کرد: تولید شناور‌های پیشین حدود ۱۲ سال به طول می‌انجامید، اما زمان ساخت سهند را به نصف رساندیم و مدت احیای ناوشکن دماوند به ۱۸ ماه کاهش پیدا کرد. ضمن اینکه متعهد هستیم این زمان را در سال‌های آ‌ینده کوتاه‌تر کنیم.
امنیت جذر و مدی ماندگار نخواهد بود خانزادی درباره فناوری دفاعی و تلاش متخصص‌های کشور، اظهار کرد: معمولا سرریز فناوری در همه کشور‌های دنیا، از بخش دفاع به سایر بخش‌های جامعه منتقل می‌شود؛ یعنی بخش دفاعی این قدر پیشرفت می‌کند که بقیه جامعه را به پیشرفت و بلوغ می‌رساند. مطالبه های بسیاری از نیروی دریایی برای ساخت ناوشکن وجود داشت و همین موضوع سبب شد تا در آغاز کار بیش از پیش تلاش کنیم و اکنون مفتخریم که فرزند و سرباز این کشور هستیم و کار ساخت اولین ناوشکن با نام جماران به دست فرزندان نیروی دریایی آغاز شده است. وی با بیان اینکه پس از ساخت جماران، وزارت دفاع هم دست از تلاش برنداشت و ناوشکن دماوند را تولید کرد، گفت: اشتیاق فرزندان جمهوری اسلامی ایران برای سازندگی و افزایش اقتدار نیروی دریایی، موجب شده که شب و روز نشناسند و ساخت ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها را به صورت شبانه روزی و در سه شیفت اجرا کنند. فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: کار ساخت تجهیزات در سال‌های آ‌ینده به زیر یک سال خواهد رسید و این به معنای جلوه‌گری برکت انقلاب و اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که جوانان ما در این راه، شعار «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور رساندند و منتظر کمک هیچ کسی از خارج کشور نیستند. خانزادی تصریح کرد: اگر در دریا حضور نداشته باشید، جایتان را پر می‌کنند و اگر برای منافع‌تان نجنگید، منافع شما را خواهند برد. امنیتی که دیگران برای شما امنیت ایجاد کنند، امنیت عاریه‌ای است و آن روزی که بخواهند امنیت تأمین می‌شود و آن روزی که نخواهند، دیگر امنیتی وجود نخواهد داشت. اگر بیگانه‌ای هم امنیت را برقرار کند، این امنیت جذر و مدی است و یک لحظه مانند آب بالا می‌آید و بعد از آن پایین می‌رود. آن‌ها هر چه را که با خود می‌آورند، قطعا روزی خواهند برد. 
چرخ اقتصاد کشور از طریق تامین امنیت دریایی به حرکت درمی‌آید وی با تأکید بر اینکه امنیت منطقه به عنوان موضوع کلیدی برای مناطق دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی، قابل «دیگر سِپاری» نیست، اظهار کرد: برای تأمین امنیت، تولید ناو و ناوشکن و حضور در دریا الزامی می‌شود. حضور سهند در دریا، گشت زنی و اهتزاز پرچم در مقابله با هرگونه تعرض به منطقه‌های دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، قطعا بازدارندگی تولید می‌کند و مولد امنیتی است که در سایه‌ آن، چرخ اقتصاد کشور از طریق دریا به حرکت درمی‌آید. خانزادی شناور سهند را نشانه اقتدار و امنیت در دریا دانست و یادآور شد: مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب که «مظهر اقتدار ملت در دریاست» و «نفس حضور در دریا قدرت است ولو اینکه بر روی آن شناور، فلان موشک هم نباشد»، حضور در دریا و ساخت تجهیزات و ناوشکن‌ها برای دفاع از منافع ملی مهم است. اکنون نه تنها روی شناورهایمان موشک داریم، بلکه ناوشکن‌ها حامل پیشرفته‌ترین تجهیزات دفاعی ساخت فرزندان مملکت است. فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای در مأموریت ناوشکن در نظر گرفته شده است، گفت: شناورسهند، توانایی برقراری امنیت و حضور در منطقه‌های دریایی مجاور، دریا‌های آزاد و خطوط مواصلاتی دریایی و اقیانوس‌ها را دارد و بدانید که پس از الحاق سهند به ناوگان نیروی دریایی، حتما آمادگی عزیمت به اقیانوس‌ها را کسب کرده است. وی افزود: تکلیفی از گذشته داریم که قدری اجرا شده و بقیه آن را با سهند اجرا خواهیم کرد. الحاق این ناوشکن به نیروی دریایی و دریانوردی اقیانوسی، به عنوان نمادی برای ناوشکن پیشین است که استکبار جهانی به آن حمله کرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.